فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5:فلزیاب یا دتکتور فلز، یک دستگاه الکترونیکی است که به منظور تشخیص و شناسایی اشیای فلزی در زمین یا باطریهای آبشده به کار میرود. این دستگاه با استفاده از اصول فیزیکی مختلفی نظیر انتقال الکتریکی، امواج رادیویی، و تغییرات مغناطیسی، قادر است تا حضور اشیای فلزی مانند سکهها، جواهرات، تیغهها و اجسام فلزی دیگر را در اعماق زمین تشخیص داده و به کاربر اطلاع دهد. فلزیابها در انواع مختلفی برای مصارف مختلف مانند کشف گنجینهها، استفاده در صنایع معدنی، امنیت، ورزشهای سطح زمینی و حتی علم آرشئولوژی استفاده میشوند. این دستگاهها از دقت و حساسیت بالایی برخوردار بوده و به تکنولوژیهای پیشرفتهتر همچون دیجیتالیزه شدن سیگنالها و تشخیص تصاویر نیز پایبند شدهاند.
فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 یک نوآوری برجسته در فناوری تشخیص فلزات. این دستگاه با سیستم جدید تشدید پالس مجهز شده است، که از قدرت فناوری تشدید پالس برای دقت و کارایی بینظیر بهره میبرد.
با دو کویل جستجوی ضدآب به اندازههای 14 و 20 اینچ، فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 برای مقاومت در شرایط محیطی مختلف طراحی شده است. با ابعاد کویل 120 در 120، سیستم پالس این دستگاه مارژ خطا را در طول اکتشاف به شدت کاهش میدهد.
عمق مفید تشخیص این دستگاه در تراکمهای مختلف 3 متر است، فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 با دیسک 14 اینچی عمق تشخیص را به 2 متر افزایش داده و با کویل 120 در 120 آن را به حدود 3 متر گسترش میدهد.
یکی از ویژگیهای برجسته فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 حالت شهری است، که برای اکتشافات در مناطق مسکونی بهینه شده است. این حالت عملکرد دستگاه را در نزدیکی مناطق سکونتی بهبود میبخشد.
فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 توانایی حذف ذرات، املاح و مواد معدنی از قبیل سنگهای معدنی، سیلیس، آهک، قوزههای شکسته، کربن و غیره را دارد. تنظیمات پیشرفته آن امکان حذف تداخلهای الکترونیکی و ارتباطی را فراهم میکند.
اضافه شدن حالت فیلتر، توانایی دستگاه در حذف اصوات ضعیف را افزایش میدهد، اطمینان حاصل میکند که فرآیند ارسال و دریافت موج به سرعت و کارآمدی انجام میشود. تنظیم خودکار تعادل و تنظیم دستی صدا و نمایشگر نیز به تجربه کاربری بیدرنگ کمک میکند.
با باتری قابل شارژ که تا 10 ساعت استفاده مداوم را تضمین میکند، فلزیاب T5 در دماهایی از -20 تا 50+ درجه سانتیگراد عملیاتی میماند. قابلیت تطبیق دستگاه به زمینهای پست و ناهموار نیز با حالت تعادل پیشرفته تقویت میشود.
تجربه عالی تشخیص فلزات با فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5، دستگاهی که دقت، کارایی و راحتی کاربر را بهبود میبخشد.
تشخیص و تمایز اتوماتیک و دستی انواع فلزات از جمله طلا، نقره، برنز و ... با استفاده از کدها یا نمودارها
فلزیاب T5 به طور کامل مستقل عمل میکند و شامل کاورهای اختصاصی، هدفون، بندهای کویل و ... است.
در داخل محصول، دفترچه راهنمای فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 به دو زبان فارسی و انگلیسی ترجمه شده، در دسترس قرار دارد.
این دستگاه از فناوری کارکرد پالس بهره میبرد (Pulse Induction Technology) که یک تحول بزرگ در صنعت تکنولوژی سیستمهای پالس محسوب میشود. این فناوری با همراهی عمق کاوش بالا، میزان خطای بسیار پایینی را به ارمغان میآورد.
توانایی حذف کامل ذرات، املاح و مواد معدنی نظیر سنگهای معدنی، سیلیس، آهک، کوزههای شکسته، کربن و ... به دلیل تکنولوژی پیشرفته آن امکانپذیر است. همچنین، قابلیت حذف پارازیتهای مخابراتی و الکترونیکی با استفاده از حالت فیلتر دارد.
این دستگاه توانایی ارسال و دریافت امواج در زمین با سرعت بسیار بالا را داراست. همچنین، قابلیت تنظیم نور صفحه و کنتراست نیز در آن تعبیه شده است.
دارای حالت بالانس اتوماتیک و دستی بوده و در همین حالت میتواند در زمینهای پست و ناهموار بهرهبرداری کند.
امکان تفکیک دقیق فلزات از یکدیگر به صورت کدها و اعداد در این دستگاه وجود دارد.
فلزیاب نقطه زن پالسی Metal detector T5 با حساسیت بالا نسبت به فلزات غیرآهنی نظیر طلا و نقره عمل میکند.
در کنار دستگاه، تمام ملزوماتی که برای عملکرد آن لازم است، شامل کاورهای اختصاصی، هدفون و بندهای کویل نیز به طور کامل در اختیار شما قرار میگیرد.
در استان سیستان و بلوچستان، در فاصلهی ۵۶ کیلومتری جنوب شهر زابل، در منطقهی سیستان ایران، محوطهای باستانی واقع شده است که به عنوان شهر سوخته سیستان شناخته میشود. این منطقه در نزدیکی رودخانهی هیرمند قرار گرفته و در سال ۱۳۹۳ خورشیدی به عنوان اولین محوطه یا تپهی باستانی ایران و همچنین به عنوان هفدهمین میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
شهر سوخته سیستان یکی از بزرگترین، پیشرفتهترین و باستانیترین شهرهای ایران، خاورمیانه و حتی جهان به شمار میرفته است. این شهر به عنوان واسطهای تجاری بین مناطق شرق و غرب شناخته میشد. مساحت این شهر تا ۲۸۰ هکتار ارتفاع مییافت و در دوره زمانی بین ۳۱۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، در دورهای معروف به "عصر مفرغ" یا "شهرنشینی"، به عنوان مرکزی برای زندگی و سکونت خدمت میکرد.
اگرچه هنگام بازدید از این شهر باستانی، مناظر بیابانی خشکی را مشاهده میکنید، اما در گذشته، این منطقه دشتی سرسبز و قابل کشت بود. رودخانه هیرمند به آنجا حیات و زندگی میبخشید و شواهدی که از شهر سوخته به دست آمده، این واقعیت را تایید میکنند.
کشف میلیونها قطعه سفال در این منطقه نشان از وجود کورههای پخت سفال دارد که نیاز به چوب درختان برای گرم کردن آنها داشته. این نکته نشان میدهد که در زمانهای که شهر سوخته آباد بوده، جنگلها در این منطقه وجود داشته و چوبهای آنها به ساختار سقف خانهها افتادهاند. وجود استخوانهای پرندگان مهاجر نیز به وجود پرآبی دریاچه هامون در آن زمان اشاره دارد.
شرایط آب و هوایی منطقه سیستان و وضعیت زمین آن، شهر سوخته را به عنوان یک آزمایشگاه بزرگ در قلب تاریخ تبدیل کرده است.
این منطقه با شرایط آب و هوایی خشک و وضعیت خاص زمین، باعث شده تا شهر سوخته به عنوان یک مجموعه تاریخی منحصربهفرد در نظر گرفته شود. حوادث طبیعی و بادهای موسمی، قسمتی از پوشش شن شور کویر را بر روی سطح محوطه نهادهاند و یک لایه ضخیم را ایجاد کردهاند.
وقتی که باستانشناس مجارستانی، سر اورل اشتاین، به این تپه سفر کرد، در آغاز به اشتباه تصور کرد که به خاک بکر رسیده و دیگر نیافتههایی در انتظارش نیست. این لایه ضخیم از شن، از نفوذ رطوبت به زیر زمین جلوگیری میکند و به همین دلیل، مواد آلی بسیاری از موارد مانند ابزارها و اشیاء چوبی، حصیری، پارچهها و دانههای گیاهی مانند گندم، جو و هندوانه که در اثر کاوشهای انجامشده در این شهر به دست آمدهاند، به حالت سالم نگهداشته شدهاند.
مردمان این شهر در گذشته به انجام فعالیتهای مختلفی مانند صیادی و شکار مشغول بودند. علاوه بر آن، صنایع مختلفی مانند پارچهبافی، سفالگری، جواهرسازی، مرمرسازی و سبدبافی در گارگاههای تولیدی و صنعتی به صورت تخصصی در این شهر توسعه یافته بود. وجود این تنوع صنایع و مصنوعات مختلف نشاندهندهی نقش واسطهای این شهر در تجارت و تبادلات بین مناطق شرق و غرب ایران است.
این شهر به بخشهای مختلفی مانند بخشهای مسکونی، گورستانی، یادبودی، صنعتی و کارگاهی تقسیم میشده است. همچنین، نظام آبرسانی و تخلیهی فاضلاب نیز در این شهر وجود داشته است که نشان از توجه به نظام زیرساختی و شهرسازی دارد.
از جالبیهای دیگر این شهر، عدم وجود اثری از دیوار دفاعی حول شهر است که نشاندهنده آن است که این شهر در زمان خود از امنیت، آرامش و صلح برخوردار بوده و هیچ تاریخچهای از جنگ و نبرد در این منطقه وجود نداشته است.
شهر سوخته سیستان به همانند شهرهای مدرن، دارای خیابانها، کوچهها و معابری است که خانهها در دو طرف آنها ساخته شدهاند.
مردم در خانههایی با شکل چهارگوش و مستطیلی که از موادی مانند خشت، چینه، چوب و حصیر ساخته شده و سقفهای مسقف داشتهاند، زندگی میکردند. مساحت این خانهها حدود ۹۰ تا ۱۵۰ متر مربع بودهاند و دارای ویژگیهایی مانند راهرو، درگاه، پلکان و نورگیر برای تأمین روشنایی درونی خانه بودهاند.
در داخل این خانهها، تنور و اجاق برای پخت و پز معمول بودهاند و برخی از خانهها فضای آخور جهت نگهداری حیوانات و برخی دیگر تالارها داشتهاند. از آنجا که در این خانهها و خیابانها رفتوآمد زیادی صورت میگرفته است، کفها کوبیده شده و کفسازی انجام گرفته است.
در این خانهها مجموعهای از اشیا و وسایل متنوع به دست آمده است. از جمله ظروف سنگی مانند هاونها و سنگسابها، ظروف و ابزارهای ساختهشده از مرمر، مهرهها و اشیای تزیینی از جنسهای گوناگون از جمله لاجورد، عقیق و فیروزه، پیکرکهای گلین،
شیشههای سفالی و سنگی به شکلهای انسانی و حیوانی از آثاری است که در این خانهها پیدا شده است. این اشیا نشاندهندهی تنوع و زیباییهنر و صنایع دستی مردمان شهر سوخته در گذشته هستند.
قبرستان شهر سوخته سیستان در جنوب این منطقه واقع شده و با مساحتی حدود ۲۱ هکتار، حدود ۲۲ تا ۳۵ هزار قبر را در بر میگیرد. تنوع و نوع قبرها در این قبرستان نمایانگر تفاوتها و تنوع در باورها، اعتقادات مذهبی و اجتماعی مردمان شهر است.
باور به زندگی پس از مرگ، مشابه جوامع باستانی، و همچنین توجه به طبقهبندی اجتماعی متوفی، باعث میشود که در این قبور، مقادیر زیادی از اشیا مانند ابزارها، ظروف، غذاها، نذورات و غیره کشف شود. در این شهر، مردگان خود را در زمان دفن، به سمت خورشید و تابش نور آن قرار میدادند.
کاوشهای انجامشده در گورستان شهر سوخته سیستان نشان میدهد که انواع مختلفی از گورها وجود داشتهاند. این انواع شامل گودالهای ساده، گودالهای دو قسمتی، شبه سردابهها، سردابهها، گورهای مستطیل خشتی، گورهای مربع خشتی، گورهای دو دیواره، گورهای دایره خشتی، گورهای دایره با در مسدود خشتی و حتی تدفینهای سفالی را شامل میشود.
این تنوع در نوع گورها نشاندهنده فرهنگها و اعتقادات متنوعی است که در زمانهی باستانی در این شهر وجود داشتهاند.
قبرهای شهر سوخته سیستان هر یک داستان و رمزی خود را به همراه دارند. در یکی از تدفینها مشاهده شده که جسد یک فرد با یک خنجر کشته شده و سر از بدن جدا شده، اما خنجر نزدیک جسد قرار گرفته است. دلیل دقیق این فتنه نامعلوم است و آیا این فرد به قربانی شدن رسیده یا به قتل رسیده، به تفصیل مشخص نیست.
در قبری دیگر، جمجمههای شش نفر در اطراف هم گردآورده شده و قسمتهای بدن آنها در وسط قرار گرفتهاند. این نوع تدفین عجیب و غریب نشاندهنده رفتارهای معمولی نیست و ممکن است باورها یا رسوم خاصی را نمایان میکند که به ما از دوران باستان فهمانده نشده است.
در یک قبر دیگر، مادری با دو فرزندش دفن شده است و مادر دست خود را روی فرزندانش قرار داده است. این نشان از محبت و ارتباط خانوادگی در زمانهای بسیار قدیمی را نشان میدهد و نشانگر ارزشهای انسانی و اجتماعی که حتی در پنج هزار سال پیش نیز وجود داشتهاند.
استخوانهای جنین در شکم مادر، تدفین زن و شوهر، قبرهای خانوادگی که اعضای خانواده در بازههای زمانی متفاوت دفن شدهاند، نمونههای دیگری از تنوع و تفاوت در تدفینها و باورها در این گورستان هستند. هر یک از این تدفینها نشاندهنده جنبههای مختلفی از زندگی و باورهای انسانی در زمانهای باستانی است.
وقتی از ورودی به مجموعه شهر سوخته سیستان وارد میشوید، با باقیماندههای معماری مواجه میشوید که بزرگترین ساختمان شهر را تشکیل میدهند. این ساختمان خشتی که در گذشته مساحت آن به حدود ۸۰۰ متر مربع میرسید، دارای ۲۵ اتاق با اندازهها و شکلهای متفاوت است.
این کاخ در سال ۳۸۰۰ پیش از میلاد به دلیل آتشسوزی دچار ویرانی شد، ساکنان آن را ترک کردند و بهطور دائمی ترک شد. به دلیل این شواهد سوختگی، این بنا به نام "کاخ سوخته" شناخته میشود.
این کاخ، که احتمالاً یک بنا عامالمنفعه بوده است، از مصالح خشت ساخته شده و اتاقهای آن دارای سقف بودهاند. دیوارهای آن با آجر یا خشت اندوده شدهاند و دو رشته پلکان در آن مشاهده میشود که شاید به طبقه دوم یا پشتبام ارتباط داشته باشد. در برخی از اتاقها، اجاقهای سنتی یا مشابه سکو وجود دارد و در یکی از اتاقها، یک کوره نعلی شکل پیدا شده است.
این کاخ با تمام جزئیات و اشیاء داخلیاش نشاندهنده زندگی و سبک زندگی مردمان باستانی شهر سوخته سیستان است.
شهر سوخته سیستان واحدی از مراکز تجاری و صنعتی باستانی بود. در دوران پنج هزار سال پیش، این شهر به عنوان یک مرکز تولید کالا و اشیا به شهرت رسیده بود و مردمان در آن به انجام کارهای متنوع مشغول بودند. در این شهر، کارگاههای تولید مختلفی وجود داشتند و فرآیند تولید از ابتداییترین مراحل تا محصول نهایی در آن انجام میشد.
سنگ لاجورد از کوههای بدخشان در افغانستان به شهر سوخته سیستان وارد میشد و در کارگاهها به کارهای اولیه و آمادهسازی میپرداخته میشد.
پس از این مرحله، اشیای تزیینی مهرها، مهرهها و سایر محصولات ساخته میشدند. سپس این اشیا و مواد تولیدی به مناطق دیگر صادر میشدند. از جمله مناطق مقصد برای صادرات این کالاها میتوان به منطقه بینالنهرین و سواحل جنوبی خلیج فارس اشاره کرد. این تجارت و تبادل کالاها نشان از اهمیت تجاری شهر سوخته در جهت ایجاد ارتباطات تجاری بین مناطق مختلف باستانی میدهد.
بخش یادمانی در شمال غربی شهر سوخته، مابین منطقه صنعتی و مناطق مسکونی واقع شده است و در این منطقه اجسام تاریخی و باستانی متعددی وجود دارد. یک ساختمان بزرگ با ۶۰ اتاق که برخی از این اتاقها بدون سقف و به شکل حیاط طراحی شدهاند، در این بخش مشاهده میشود.
این ساختمان از مصالح خشت ساخته شده و دیوارهای آن باریک و محکم هستند. درون فضاها و اتاقها اشیای مختلفی از مواد مختلف مانند سنگ، چوب، فلز، سفال و استخوان کشف شدهاند.
میان این یافتهها میتوان به اشیای زیادی اشاره کرد؛ این اشیا شامل ظروف سفالی، پیکرکهای انسانی و حیوانی، فلاخنهای گلی با شکلهای تخم مرغی، اشیا و ابزار مرتبط با بازرگانی و کنترل اقتصادی مانند مهر و اثر مهر، اشیا شمارشی، سرپوشهای مهر شده، دیسکهای مدور و مثلثی، طاسهای گلی، پارچهها، طنابها، شانههای چوبی، سبدهای حصیری، مهرههای سنگی، گلی و ابزارهای فلزی میشود.
این اشیا نمایانگر تنوع فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در شهر سوخته و نقش مهمی را در زندگی روزمره و تبادل اطلاعات بازی کردهاند.
سالها پژوهشهای علمی و کاوشهای باستانشناختی، رمزها و عجایب شهر سوخته را فاش کردهاند و این محوطه نام خود را در فهرست بزرگترین دستاوردهای در زمینههای مختلف از جمله علمی، پزشکی، هنری و غیره در جهان به ثبت رساندهاست. این محوطه به نخستینها در زمینههای مختلف تبدیل شده و موفق به تحقیق و کشف مهمی در این زمینهها شدهاست.
میان دستاوردهای بزرگ این محوطه میتوان به نخستین پویانمایی، اختراع نخستین چشم مصنوعی، انجام اولین جراحی جمجمه و سایر دستاوردهای علمی، پزشکی و هنری اشاره کرد که از طریق تحقیقات انجامشده در این محوطه به دست آمدهاند.
این دستاوردها نشاندهندهی تأثیرگذاری و اهمیت بزرگی است که شهر سوخته سیستان در تاریخ علم و فهم انسانی داشته است و به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و تمدنی برجسته در گذشته شناخته میشود.
در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، کاوشهای باستانشناختی در گورستان شهر سوخته سیستان به یافتن نخستین چشم مصنوعی جهان منجر شد. این یافته شگفتیای دیگر به دستاوردهای پزشکی این شهر افزود و نشان میدهد که در هزارهی سوم پیش از میلاد، علم پزشکی و بیناییشناسی به حدی پیشرفته بود که توانسته برای ساخت چشم مصنوعی از ابزار و وسایل دقیقی استفاده کند.
این چشم مصنوعی که از قیر طبیعی و چربی حیوانی ساخته شده بود، متعلق به بازهی زمانی ۱۹۷۷ تا ۱۸۷۷ پیش از میلاد بود و در چشم چپ بانویی با سن تقریبی ۲۸-۳۲ سال پیدا شد. این نخستین چشم مصنوعی با داشتن ذرهبین و وسایل دقیق اندازهگیری، به شکل محدب و با طراحی دقیق عروق سطحی چشم را در سطح محدب خود طراحی کرده بود.
این توانایی نشاندهنده آگاهی عالی پزشکی اهل شهر سوخته از ساختار چشم انسان و دقت بالایی در ساخت این ابزار بود.
این چشم مصنوعی دارای قطر ۲٫۹۶ سانتیمتر، وزن ۶٫۹ گرم و ضخامت ۱٫۵۰ سانتیمتر بوده و شکل محدب مسطحی داشته است.
این ابزار با دقت و آگاهی از ساختار چشم، تمامی عروق و حفرههای موجود در چشم انسان را با مفتولهای طلایی با قطر کمتر از نیم میلیمتر ساخته بود، که با چشم انسان قابل مقایسه بود. مردمک عنبیه و سفیدی چشم نیز بهخوبی شناسایی میشد. این چشم مصنوعی پس از تخلیه چشم، محل آن را پر کرده و با توجه به اندازهگیری دقیق، درون حدقه را نیز اندازهگیری کرده بود.
از آنجا که در سایر مناطق خاورمیانه هم نمونههایی از چشمهای مصنوعی یافت شده، اما چشم مصنوعی پیداشده در شهر سوخته نهتنها باقدمت ترین نمونه است، بلکه با استفاده از ابزار و وسایل دقیقتر و با طراحی عالیتر، به تمامی اجزای چشم انسانی پرداخته بود. این یافته بازهم نشان از پیشرفتهای علمی و پزشکی در شهر سوخته سیستان و توجه به جزئیات و زیبایی در هزارهی سوم پیش از میلاد را به ما میدهد.
واقعاً جالب است که کنار یافتهی نخستین چشم مصنوعی، یک کیسهی چرمی در داخل سبد حصیری پیدا شده باشد. این کیسه ممکن است به عنوان محافظی برای چشم مصنوعی در زمانهایی که به آن احتیاج نبوده، مانند خواب، استفاده میشده باشد.
این نشان میدهد که مردم اهمیتی به حفاظت و مراقبت از ابزارهای پزشکی خود میدادند و تلاش میکردند تا از آنها در بهترین شکل ممکن استفاده کنند. این نگاه و توجه به جزئیات و نیازهای روزمره در زمانهای گذشته، نشاندهنده تعهد و دقت مردم این شهر در استفاده از ابزارهای پزشکی و پیشرفتهای علمی و پزشکی آن زمان است.
این یافته و جزئیاتی که در مورد جام سفالی با نقش بز و درخت در شهر سوخته آمدهاست، واقعاً جالب و توجهبرانگیز است. این نمونه نشاندهنده خلاقیت و هنر مردمان باستانی این منطقه در ایجاد اشیاء زیبا و همچنین بهرهبرداری از ابزارهای روزمره است.
طراحی و ساخت این جام با توجه به پنج حرکت مختلف بز، که توسط چرخش ظرف به تصویر کشیده میشود، نشاندهنده دقت و توجه به جزئیات در ساخت اشیاء هنری در آن دوره است.
همچنین، این جام نشاندهنده تلاش مردم باستانی برای ایجاد تصاویر متحرک و انیمیشن به کمک ابزارهای ساده و دستی میباشد، که این ایده میتواند به عنوان یکی از نخستین تلاشها در جهت ایجاد تصاویر متحرک در تاریخ انسانیت در نظر گرفته شود. این نشان میدهد که حس هنری و خلاقیت انسانها از دورانهای بسیار قدیمی تاکنون وجود داشته و تاثیرگذار بوده است.
این مثال نشاندهنده سطح پیشرفت علم پزشکی و جراحی در شهر سوخته سیستان در دوران باستان است. انجام جراحیهای جمجمهای و درمانهای پیچیده مشخصهای از تواناییها و دانش پزشکی مردمان باستانی این منطقه است.
این نشان میدهد که مردمان شهر سوخته با داشتن دانش پزشکی، تواناییهای جراحی و آشنایی با روشهای درمانی پیشرفته، توانستهاند به درمان بیماریها و مشکلات پزشکی پرداخته و اقدامات جراحی را انجام دهند.
همچنین، کشف نشانههای جراحی در اسکلت دختری که به دلیل بیماری هیدورسفالی نیاز به جراحی داشته، نشان میدهد که در آن زمان توانایی در انجام جراحیهای پیچیده و همچنین تلاش برای بهبود و درمان بیماریها و مشکلات پزشکی موجود بوده است.
این مثال نشاندهنده تاریخچهی طولانی و پیشرفتهی علم پزشکی و جراحی در ایران و نقش مهمی که این منطقه در توسعهی این علم داشته است، میباشد.
کشف تخته نرد بازی قدیمیترین بازی جدولی دنیا به همراه تاس در شهر سوخته سیستان، نشاندهنده تمایل مردمان باستانی این منطقه به تفریح و بازیهای سرگرمکننده است. این یافته نشان میدهد که تفریحات و بازیها در زندگی روزمره مردمان باستانی شهر سوخته سیستان نقش مهمی داشته و آنها نه تنها به کارهای روزانه و کشاورزی مشغول بودهاند، بلکه به تفریحات و سرگرمیهای خود نیز اهمیت دادهاند.
از این نمونهها مشاهده میشود که در گذشته، مردمان باستانی بازیها و تفریحات مختلفی را توسط وسایل ساده و محدود توانستهاند ایجاد و اجرا کنند. این مثال نیز نشان میدهد که مردمان باستان از ابتکارات خلاقانهای برای تفریح و سرگرمی خود بهرهبردهاند و از این ابتکارات به منظور ساخت و استفاده از ابزار و وسایل تفریحی پیشرفته برخوردار بودهاند.
کشف خطکش ۱۰ سانتیمتری با دقت نیم میلیمتر که از چوب آبنوس ساخته شده، نشان میدهد که مردمان شهر سوخته سیستان در زمان باستان به مباحث ریاضی و حساب با توجه به دقت و اهمیت خاصی پرداختهاند. این خطکش نهتنها نمایانگر دانش ریاضی و مهارتهای محاسباتی مردمان باستانی این منطقه است،
بلکه به ما نشان میدهد که از آن زمان تاکنون، علم و ریاضیات نقش مهمی در تمدن و تفکر انسانی داشتهاند.
موزهها بهعنوان مکانهایی که تاریخ و فرهنگ یک منطقه یا جامعه به نمایش گذاشته میشود، اغلب برای نمایش تاریخچه طبیعی و فرهنگی منطقهها و جوامع مختلف از اشیاء و نمونههای مختلف استفاده میکنند. در مورد میمون ماکاکا که در موزهی شهر سوخته سیستان به نمایش گذاشته شده است،
به نظر میرسد که این نمونه نشان از یافتههای جالب و مهم باستانشناختی در این منطقه باشد.
با توجه به اطلاعاتی که شما ارائه دادهاید، نمونهای از اسکلت میمون ماکاکا در موزهی شهر سوخته سیستان به نمایش گذاشته شده و احتمالاً از گورستان شهر سوخته به دست آمده است. این نمونه نشان میدهد که این منطقه در گذشته با انواع مختلف جانداران از جمله میمونها در ارتباط بوده و احتمالاً تبادلهای فرهنگی و تجاری با مناطق دیگر را تجربه کرده است.
اهمیت این نمونهها در موزهها این است که ما را با زندگی و محیط انسانهای گذشته آشنا میکنند و به ما اجازه میدهند تا بیشتر درکی از ارتباطات فرهنگی و زیستی آن زمان داشته باشیم. این نوع یافتهها نقش مهمی در تاریخنگاری باستانی و درک ابعاد مختلف جوامع باستانی ایفا میکنند.
استفاده از اثر مهر روی گل بهعنوان ابزاری برای نشان دادن مالکیت، مهر و موم کردن موارد مختلف و همچنین در معاملات اقتصادی و تجاری، یکی از نمونههای جالبی از تاریخ فرهنگ و حضور اجتماعی در باستان است. این مهرهای سنگی و گلی که در شهر سوخته سیستان یافته میشوند، نشان از سطح پیشرفت و ترقی فرهنگی و اقتصادی این جامعه دارند.
استفاده از مهرها بهعنوان وسیلهای برای معرفی مالکیت در زمانهای باستانی امری رایج بوده است. این مهرها میتوانستند بهعنوان نمادی از اهمیت و اعتبار در امور مالی و تجاری مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، موم کردن با استفاده از مهرهای سنگی و گلی نشانهای از اهمیت موارد مختلف و حفظ آنها از تغییرات و آسیبهای مختلف بوده است.
بازیافت این نوع اشیاء باستانی و نشانهای مهر بر روی گل، به ما اطلاعاتی ارائه میدهد که چگونه جوامع باستانی با استفاده از ابزارهای ساده و نمادهای کوچک به اداره مالکیت، تجارت و تعاملات اجتماعی میپرداختهاند.
با واقعیتشناسانه و توجه به تغییرات طبیعی و محیطی، به وضوح مشخص است که تمدنهای باستانی بسیاری به دلایلی نظیر تغییرات آب و هوا، تغییر بستر رودخانهها، و تحولات اقلیمی به پایان رسیدهاند. از جمله تغییرات اقلیمی در مناطقی مانند سیستان، که شهر سوخته سیستان در آن واقع بوده، میتواند تأثیر زیادی بر تغییر منظر و نابودی تمدنهای باستانی داشته باشد.
تغییر بستر رودخانهها و تغییرات آب و هوایی میتواند منجر به تغییر الگوی کشاورزی و اقتصادی جوامع باشد. نقل و انتقال آب به مناطق مختلف برای کشاورزی و زندگی روزمره میتواند به تغییرات جدی در محیط زیست و منابع آب منطقه منجر شود که در نهایت تمدنهای باستانی را تحت تأثیر قرار دهد.
همچنین، فرسایش طبیعی به واسطه بادها و تغییرات محیطی میتواند به طور تدریجی منظر و ساختار شهرها و مناطق باستانی را دگرگون کند. این تغییرات ممکن است باعث از بین رفتن ساختمانها و اشیاء باستانی شود یا حداقل شکل و شمایل آنها را تغییر دهد.
ترک و نابودی شهر سوخته سیستان همچنین میتواند به عوامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز برگرده باشد. تغییرات در تجارت، تغییر در سیاستها و فرهنگهای اجتماعی میتوانند تأثیرات بزرگی بر روند تمدنها داشته باشند.
با کلیتی نگاه کردن به نابودی تمدنهای باستانی، متوجه میشویم که این فرآیند چند عامل را به همراه داشته و به عوامل ژئومورفولوژیکی، اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی و غیره برمیگردد.
اطلاعات شما درباره موزهها و مراکز تاریخی و فرهنگی در نزدیکی محوطه شهر سوخته سیستان و همچنین در شهر زاهدان بسیار جالب و مفید است. اینگونه موزهها مکانهای عالی برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ و تمدنهای باستانی منطقه و نیز بازسازیهای مرتبط با آنها هستند که به بازدیدکنندگان این امکان را میدهند تا به نزدیکی با زندگی و فرهنگ اجدادی خود آشنا شوند.
اینگونه موزهها همچنین میتوانند به حفظ و نگهداری از آثار باستانی کمک کرده و دستاوردهای تاریخی و فرهنگی منطقه را به نمایش بگذارند.
بازدید از موزهها و مراکز مشابه به علاقهمندان به تاریخ و فرهنگ منطقه کمک میکند تا بهترین فهم را از گذشته و هویت فرهنگی خود بدست آورند. از اطلاعاتی که ارائه دادید، به نظر میرسد که منطقه سیستان و بلوچستان دارای تاریخ غنی و تمدن باستانی مهمی است و از موزهها و مراکز فرهنگی میتوان برای درک عمیقتر از این تاریخ و تمدن بهرهبرد.
ادرس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات : @GOHARBASTAN
تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :@karshenasgoharbastan
شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیر فلزیاب مهندس رجایی: 09120623642
جهت تعمیر فلزیاب و ارتقا فلزیاب و فروش فلزیاب دستگاه فلزیاب خود چه به صورت حضوری و غیر حضوری میتوانید از طریق
راه های ارتباطی شرکت گوهرباستان با ما در ارتباط باشید.
فلزیاب مدل MDL 8500، یک اسکنر حساس به امواج پالسی در زمینهی تشخیص فلزات میباشد. این دستگاه با استفاده از فناوری پیشرفته، قابلیتی منحصر به فرد در تشخیص و تعیین موقعیت دقیق فلزات را ارائه میدهد.
یکی از ویژگیهای متمایز این دستگاه، توانایی تفکیک فلزات در عمقها و شرایط مختلف است. با توجه به توانایی فلزیاب نقطه زن MDL 8500 در تولید امواج پالسی با فرکانس تقریبی ۵۸۰ هرتز، این دستگاه قادر به عملیات تشخیص و تعیین فاصله فلزات از سطح زمین را به طور دقیق و بدون اشکال انجام میدهد.
به علاوه، فلزیاب نقطه زن MDL 8500 با بهرهگیری از الگوریتمهای پیشرفته، توانایی بالانس کردن خود را حتی در عمقهای مختلف از زمین حفظ میکند.
این ویژگی منحصر به فرد به کاربر امکان میدهد تا با حفظ دقت و قابلیت تشخیص، به تفکیک فلزات مختلف در اعماق مختلف پرداخته و نتایج دقیقتری را از مکملهای مختلف از معدنکاری به دست آورد.
لیاقت ذکر دارد که این دستگاه، یک اسکنر دیجیتال پیشرفته است که به واسطهی فناوریهای مورد استفاده، قادر به تشخیص نوع فلزات مختلف نمیباشد.
با این حال، قدرت تشخیص و تعیین موقعیت فلزات ارزشمند در این دستگاه، آن را به یک ابزار قوی و موثر در زمینههایی نظیر کاوشهای معدنی، جستجوی گنجینهها و پروژههای پژوهشی تبدیل کرده است.
در دستهی فلزیابها و طلاجوها با قیمت بسیار مناسب و عملکرد بینظیر، فلزیاب نقطه زن MDL 8500 یکی از برجستهترین انتخابهاست.
این دستگاه توانایی تشخیص فلزات در عمقهای تا ۴ متر را با دقت و نقطهای ارائه میدهد. به علاوه، پایداری بسیار بالای این فلزیاب به کاربران اطمینان میبخشد که نتایج به دست آمده از آن به صورت قابل اعتماد و دقیقی حاصل میشود.
یکی از مزایای برجسته این فلزیاب، قابلیت بالانس کردن عالی آن است. با بارگذاری اولیه و بالانس کردن اولیه، این دستگاه به مدت طولانی به شما امکان میدهد بدون نیاز به تنظیمات مکرر، به صورت پایدار و با کارایی عالی کار کنید.
با این مشخصات، فلزیاب نقطه زن MDL 8500 یکی از بهترین انتخابها در بازار فلزیابهاست. این ابزار به شما امکان میدهد با اعتماد به نتایج، به کاوشهای خود در جستجوی طلا، گنجینهها و اشیاء گمشده بپردازید.
فلزیاب و طلایاب پالسی ام دی ال طلاجو با ویژگیهای یکتا و پیشرفته، توانایی تمایز و تشخیص جنسهای مختلفی که تحت زمین یافت میشوند را داراست. این دستگاه به شما امکان میدهد که اطلاعات مرتبط با نوع جنس پیداشده را در السیدی داخلی خود ذخیره و نمایش دهید.
همچنین، با خروجی صوتی که از دستگاه تولید میشود، میتوانید به نوع جنسی که تشخیص داده شده است، پی ببرید. این ویژگی بسیار کارآمد است و به کاربران امکان میدهد با شنیدن نوع صدا، به راحتی جنس مورد نظر را تشخیص دهند.
همچنین، فلزیاب طلاجو با لوپ کوچک خود تا عمق ۲ متر میتواند با دقت بالایی تستهای مختلف را انجام دهد. برای مثال، برای یک سینی به طول ۵۰ سانتیمتر، پاسخ دقیقی ارائه میدهد.
همچنین با استفاده از لوپ بزرگ، این دستگاه میتواند تا فواصل تا ۵ متری، بازههای مختلف زمین را تست کرده و برای یک سینی بازهای به طول ۵۰ سانتیمتر، نتایج دقیق و قابل اعتمادی را ارائه دهد.
در کل، فلزیاب و طلایاب پالسی ام دی ال طلاجو با تواناییهایی چون تفکیک جنسها، نمایش اطلاعات در السیدی و خروجی صوتی، به علاقهمندان به کاوشهای زیرزمینی ابزاری قدرتمند و کارآمد ارائه میدهد.
با استفاده از یک باتری با ولتاژ ۱۲ ولت و جریان ۵ آمپر، امکان تامین انرژی برای کاوشهای مختلف با فلزیاب MDL طلاجو وجود دارد. این باتری با ظرفیت مناسب، به مدت تقریبی ۴ ساعت میتواند شارژ را فراهم کند، به این ترتیب که فلزیاب به طور مداوم در حال عمل خواهد بود.
از آنجا که فلزیاب نقطه زن MDL 8500 با برد واقعی ۴ متر مجهز به تکنولوژی پیشرفتهای است، قادر است در فواصل تا ۴ متری از محل کاوش، فلزات را تشخیص دهد.
این ویژگی مهم باعث میشود که کاشفیان و کاوشگران بتوانند به دقت در محدودههای نزدیک و دور، فلزات مورد نظر خود را شناسایی کنند.
با استفاده از فلزیاب قوی MDL طلاجو، فرصتی فراهم میشود تا با بهرهگیری از این ابزار حرفهای، کاوشهای فلزی را با دقت و کارایی بیشتری انجام داده و از نتایج دقیقتری برخوردار شد.
به علاوه، توانایی افزایش عمر باتری با کنترل مصرف انرژی در طول مدت کار، از مزایای این فلزیاب در کاوشهای طولانی مدت است.
یکی از امکانات برجستهی این دستگاه، توانایی پیدا کردن خلا یا اتاقکها در عمق تا ۳ متری میباشد. این ویژگی به کمک نمونهگیریهای پالسی و تکنولوژیهای پیشرفته، به کاربر اجازه میدهد تا ساختارهای زیرزمینی مانند خلاها یا اتاقکها را شناسایی کرده و مشخصات آنها را در السیدی دستگاه نمایش دهد.
همچنین، طلایاب ام دی ال دارای دو نوع لوپ به اندازه ۱۱ و ۴۰ سانتیمتر میباشد. هر دوی این لوپها تاشو بوده و برای استفاده آسان تر از آنها، طراحی شدهاند. لوپ ۱۱ به سادگی باز و بسته میشود و لوپ کوچک نیز به صورت تاشو قابل حمل است، به طوری که میتوان آن را در یک کیف کوچک جا داد.
با این ویژگیها، فلزیاب و طلایاب پالسی ام دی ال طلاجو یک ابزار کارآمد و چند منظوره میباشد که به کاربر امکان میدهد با دقت و سهولت، به کاوشهای فلزی و زیرزمینی بپردازد و نتایج دقیقتری را به دست آورد.
با قدرت تشخیص فلزات در عمق تا ۴ متر، دستگاه به کاربر امکان میدهد تا به دقت در عمقهای گوناگونی به جستجو بپردازد.
قدرت تفکیک مختلفی به همراه نمایش دقیق اطلاعات بر روی صفحه نمایشگر، به کاربر اطمینان میبخشد که نتایج تشخیص فلزات به صورت کامل و دقیق نمایش داده میشود.
با قابلیت حذف فلزات آهنی، دستگاه به دقت تشخیص مواد معدنی را به صورت اختصاصی انجام میدهد.
با قابلیت حذف خودکار ذرات معدنی و سفال، امکانات دستگاه در تشخیص فلزات بهبود مییابد و نتایج دقیقتر ارائه میشود.
دستگاه با حساسیت بالا به فلز طلا، به شما امکان میدهد تا فلزات باارزش را به دقت تشخیص دهید.
امکان تفکیک دقیق فلز طلا را به صورت مستقل فراهم میکند.
دارای دو نوع لوپ به اندازههای ۱*۱ و ۴۰ سانتیمتر، که هر دو تاشو هستند و کاربری را آسان میکنند.
دارای باتری با ولتاژ ۱۲ ولت و جریان ۴/۵ آمپر همراه با شارژر.
دارای کیفی که امکان حمل و نقل آسان دستگاه و تجهیزات مرتبط را فراهم میکند.
با قدرت کاوش تا عمق ۳ متر برای حفرهها، به کاربران اجازه میدهد به صورت دقیق و کارآمد به کاوش در زیرزمین بپردازند.
با امکان کار مداوم تا ۱۰ ساعت با باتری خارجی، به کاربران امکان میدهد که به طولانیمدت بدون وقفه کار کنند.
فلزیاب نقطه زن MDL 8500 با این امکانات و ویژگیهای منحصر به فرد، به علاقهمندان به کاوشهای فلزی ابزاری کارآمد و قدرتمند ارائه میکند.
آثار شگفتانگیز باستانی به عنوان نمادهایی از نبوغ و هوش انسانهای گذشته، در طول هزاران سال گذشته برجستگی داشتند. در این مقاله مجموعه عجایب هفتگانه قدیم جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.
این آثار شگفتانگیز هنری و معماری که به عنوان عجایب هفتگانه قدیم جهان شناخته میشوند، همواره نماینده نبوغ، خلاقیت و تلاشهای فراوان انسانهای گذشته بودهاند. همچنین، این عجایب به یادآوری قدرت و توانایی انسانها در مقابل مخالفت، جنگ و تخریب نیز میپردازند.
در این مقاله، مجموعهای از هفت عجایب هفتگانه قدیم را به شما معرفی خواهیم کرد، تا شما با بزرگترین دستاوردهای هنری و معماری انسانها در طول تاریخ آشنا شوید.
امروزه از میان عجایب هفتگانه قدیم جهان، تنها هرم بزرگ جیزه باقی مانده است که بهطور شگفتانگیزی قدیمیترین آنها است. دیگر آثار عجایب هفتگانه قدیم طی رخدادهای طبیعی مثل زلزله یا جنگ و حملهی نیروهای بیگانه کاملاً از بین رفتند یا صرفاً بخش بسیار کوچکی از آنها باقی مانده است.
هرم بزرگ جیزه در منطقهای که در بخش غربی رود نیل و شمال قاهره واقع شده است، تنها بازماندهی عجایب هفتگانه قدیم جهان محسوب میشود. این هرم به عنوان بخشی از گروه سهتایی اهرام خوفو، خفرع و منکورع در بازه زمانی بین سالهای ۲۷۰۰ تا ۲۵۰۰ قبل از میلاد، به عنوان مقبرههای سلطنتی ایجاد شدهاند.
هرم خوفو به عنوان بزرگترین مقبره در این سهتایی شناخته میشود و به عنوان "هرم بزرگ" نیز شناخته میشود. ابعاد این هرم بهاندازهی ۲.۶ میلیون متر مکعب را به خود اختصاص داده و تقریباً از ۲ میلیون بلوک سنگی ساخته شده است، هر کدام با وزنی متغیر بین دو تا سی و تن.
هرم خوفو به ارتفاعی بالغ بر ۱۳۹ متر، بیش از ۴۰۰۰ سال بهعنوان بلندترین ساختمان جهان باقیمانده بود. تا قرن نوزدهم، هیچ سازهای توانایی ساخت برجهای بلندتر از این هرم را نداشت. آنچه بهویژه شگفتانگیز است، این است که اهرام مصر بدون بهرهگیری از ابزارهای مدرن به وجود آمدهاند. با این وجود، چالشی که بر اساس تکنولوژی و فناوری معاصر به وجود آمده است، مربوط به سوال این است که چگونه مصریها توانستهاند این اهرامها را بسازند؟
با توجه به نظر دانشمندان، مصریها برای جابجایی سنگها از غلتکهای چوبی و بارکشهای سورتمهای استفاده میکردند. دیوارهای شیبدار که قرار بود نور خورشید را به سمت دیگران منتقل کنند، به شکل پلکانهایی ایجاد شده و سپس با سنگهای آهک پر شدهاند. فضای داخلی اهرام نیز شامل راهروهای باریک و اتاقهای مخفی است که به منظور ایجاد ایمنی و جلوگیری از دسترسی سارقان طراحی شدهاند. با اینحال، گرچه باستانشناسان مدرن برخی از این اتاقها را باز کرده و گنجینهها و تزئینات درون آنها را کشف کردهاند، باز هم بخش عمدهای از اهرامها در مدت ۲۵۰ سال از ساخت و ساز تکمیلی آنها تخریب شدهاند.
با استناد به شاعران یونان باستان، پادشاه نبوکد نصر دوم، حاکم بابل، باغهای معلق بابل را در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد در نزدیکی رود فرات در منطقهای که اکنون عراق قرار دارد، ایجاد کرده بود. این باغها به ارتفاع تقریبی ۲۳ متر روی یک تراس آجری مربع شکل ساخته شده بودند که به شکل پلکانی مشابه تئاتر به بالا میرفت. این باغها به دلیل عشق و دلبازی پادشاه بابل به معشوقهاش به نام آمیتیس، برای ایجاد زیبایی مشابه مناظر طبیعی زادگاه او در سرزمین ماد (منطقهای در شمالغرب ایران امروزی) ساخته شدند. نویسندگان بعدی در روایتها شرحهایی از پیادهروی مردم زیر ستونهای زیبا و سنگی این باغها را آوردهاند.
پژوهشهای مدرن نشان میدهد که احتمالاً باغها با استفاده از سیستمهای پمپی، چاهها و انبار آب جهت نگهداری آب رود فرات تا ارتفاع چند متر، آبیاری میشدند و بنابراین قابل استمرار بودند. گرچه ماجراها و گزارشهای متعددی از این باغها در ادبیات روم و یونانی آمدهاند، اما هیچکدام به طور مستقیم به این باغها اشاره نمیکنند و کتیبههای بابلی معمولاً به این موضوع اشاره نمیکنند. بنابراین، اغلب پژوهشگران مدرن معتقدند که وجود باغهای معلق بر مبنای داستانی از افسانههای محلی به دست آمدهاست که بیشتر جنبههای خیالی و اسطورهای دارد.
در میانهٔ قرن پنجم قبل از میلاد، فیدیاس، مجسمهسازی اهل آتن، مجسمهی زئوس، پادشاه خدایان در اساطیر یونان را ساخت و تکمیل کرد و در معبد زئوس در المپیا، مکان معروفی برای رقابتهای المپیک، نصب کرد. این مجسمه نمایشدهندهٔ خدای رعد و برق با نیمتنه برهنه است که روی یک تخت چوبی قرار گرفته است. زئوس دو عصایی با شکل اسفنکسهای حجری را در دستان خود نگه میدارد، که بهطور اسطورهای موجوداتی با سر و بدن زن، بدن شیر و بالهای پرنده هستند. این مجسمه با طلا و عاج زیبا تزئین شده بود.
این مجسمهٔ بلند ۱۲ متری به حدی بلندی داشت که سر آن به سقف معبد میرسید. بر اساس یک افسانه، پس از اتمام این مجسمه، فیدیاس مجسمهساز از زئوس نشانهای برای تأیید ایجاد آن میخواست و به تازگی پس از درخواستش، یک رعد و برق بر معبد زئوس زده میشود. این مجسمهی زئوس به مدت هشت قرن در معبد المپیا نگهداری میشد، تا زمانی که در قرن چهارم میلادی، در زمانی که مسیحیت به قوا درآمده بود، امپراتوری رومی به منطقه حمله کرد. در آن زمان، مجسمهی زئوس به یک معبد در شهر قسطنطنیه منتقل شد. با این حال، به علت زمان گذشته و تغییرات تاریخی، اطلاعات دقیق در مورد سرنوشت نهایی مجسمه محو شده است.
در واقع، بیش از یک معبد آرتمیس در منطقه وجود داشته است. منطقه افسوس در کنونی ترکیه، محلی بوده که مجموعهای از معابد و قربانگاههای مختلف در آن ساخته و تخریب و سپس بازسازی شدهاند. افسوس در گذشته یک شهر بندری یونانی بوده و امروزه در ساحل غربی ترکیه واقع شده است. دو معبد مرمری شگفتانگیزی در این منطقه وجود داشتند که بهترتیب در حدود سالهای ۵۵۰ و ۳۵۰ قبل از میلاد ساخته شدهاند.
معبد اصلی آرتمیس توسط معمار کرتی به نام کریسفرون و پسرش متاگنس طراحی شده و توسط هنرمندان مشهور دوران باستان تزیین شد. بر اساس افسانهای، این معبد در تاریخ ۲۱ جولای سال ۳۵۶ قبل از میلاد، در همان شبی که الکساندر مقدونی متولد شد، به آتش کشیده شد. یک شهروند یونانی به نام هروستراتوس به خاطر ثبت نامش در تاریخ، خود را به این کار میکشد و پس از این اقدام، مسئولان دولت آن زمان اجازه بهزبانآوردن نام او را نمیدهند.
حدود شش سال بعد، ساخت معبد جدیدی به نام آرتمیس آغاز شد. این ساختمان دارای پلکان مرمری بود که به تراسی طولانی با طول ۱۲۱ متر انجامید. این معبد شامل ۱۲۷ ستون مرمری با ارتفاع ۱۸ متر بود و یک مجسمهٔ آرتمیس، الههای در اساطیر یونان که به شکار معروف است، داشت. با اینحال، تاریخچهٔ سقف این ساختمان هنوز مشخص نیست که آیا باز بوده یا سقف چوبی داشتهاست. در سال ۲۶۲ میلادی، آستروگوتها معبد جدید را نیز نابود کردند و در سال ۱۸۶۰ میلادی، باستانشناسان خرابیهای اولیه از ستونهای معبد را در کف رودخانهی کایستر کشف کردند.
آرامگاه هالیکارناسوس در جنوبشرق ترکیه قرار داشت و مرتبط با آرتمیسیا، همسر ماسولوس، پادشاه کاریا در آسیای کوچک، بود. او این مقبره را در سال ۳۵۳ قبل از میلاد، پس از مرگ همسرش، ماسولوس، ساخت. طبق یک افسانه، ارتمیسیا خاکسترهای ماسولوس را با آب مخلوط کرد و نوشید. این آرامگاه بزرگ از مرمر سفید ساخته شده بود و ارتفاع تقریبی آن به ۴۵ متر میرسید.
طراحی پیچیدهای که در ساختمان دیده میشود، احتمالاً به منظور تلفیق سبکهای معماری مختلف از جمله لیسیایی، یونانی و مصری بوده است. این ساختمان شامل سه لایهی مستطیلی بود: لایهی اول پایهای به ارتفاع ۱۸ متر از پلهها تشکیل شده بود، لایهی دوم ۳۶ ستون ایونی داشت و لایهی سوم سقفی به شکل هرمی داشت. قسمت بالایی این مقبره دارای چهار مجسمه تزئینی بوده که روی ارابهای به ارتفاع شش متر قرار گرفته بود و شامل چهار مجسمهٔ اسب نیز بود.
آرامگاه هالیکارناسوس در قرن سیزدهم میلادی به دلیل زلزلهای تخریب شد و باقایای آن در سالهای بعد به عنوان پایههای قلعه استفاده شدند. در سال ۱۸۴۶ میلادی، بخشی از حاشیههای تزیینی این آرامگاه از قلعه استخراج شد و امروزه در موزهٔ بریتانیایی لندن به نمایش گذاشته شدهاند همراه با دیگر آثار باستانی مربوط به هالیکارناسوس.
غول رودس، یک مجسمهٔ بزرگ از هلیوس، خدای خورشید، بود که توسط رودیاییها در جزیرهٔ رودس در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شد. این مجسمه یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان بهشمار میرود. شهر رودس در اوایل قرن چهارم قبل از میلاد زیر سلطهٔ مقدونیها قرار داشت. طبق افسانهها، رودیاییها ابزارها و تجهیزاتی که از زمان مقدونیها باقی مانده بودند را برای ساخت این مجسمه بهکار بردند. مجسمهٔ غول رودس توسط معمار چارس طراحی شده بود و ارتفاع آن به تقریباً ۳۰ متر میرسید. این مجسمه بهعنوان بلندترین مجسمهٔ جهان باستان شناخته میشد.
مجسمه در سالهای حدود ۲۸۰ قبل از میلاد ساخته شده بود و بهمدت حدود ۶۰ سال ایستادگاه داشت. اما در اواخر این دوره، یک زلزلهٔ بزرگ مجسمه را نابود کرد و پس از آن هیچ تلاشی برای بازسازی آن نشد. بعد از مدتی، اعراب به جزیرهٔ رودس حمله کردند و بقایای مجسمه را به عنوان فلزات باارزش فروختند. این موضوع باعث شده که اطلاعات دقیقی دربارهٔ ظاهر و موقعیت دقیق مجسمه به ما منتقل نشده باشد.
بر اساس باورهای مختلف، غول رودس نمایانگر خدای خورشید هلیوس بوده است. او در یک دست مشعل و در دست دیگر نیزهٔی نگه داشته بوده و به تصویری از قهر و قدرت میپرداخت. نمایشهای مختلف از مجسمه او نیز وجود داشته است، اما بسیاری از پژوهشگران معتقدند که پاهای مجسمه به یکدیگر چسبیده بودهاند تا وزن آن را پشتیبانی کنند.
فانوس اسکندریه یک برج مارپیچ بلند بود که در جزیرهای به نام فاروس در نزدیکی شهر اسکندریه در مصر واقع میشد. این بنا توسط معمار یونانی سوستراتوس در حدود سال ۲۷۰ قبل از میلاد ساخته شد. این فانوس به شکل یک برج نوری عظیم عمل میکرد و به کشتیهای رودخانه نیل کمک میکرد تا در دوران شب به ساحل برسند یا از آنجا خارج شوند.
فانوس اسکندریه ساختاری با سه طبقه بود. طبقه پایین به شکل مربعی، طبقه میانی به شکل هشتضلعی و طبقه بالا به شکل استوانهای بود. در بالای این ساختار، مجسمهای بلند از شخصیتی احتمالاً مرتبط با بطلمیوس دوم یا حتی اسکندر مقدونی قرار داشت.
باستانشناسان اطلاعات مربوط به فانوس اسکندریه را از سکههای با نمایش این سازه بدست آوردند. ارتفاع دقیق این بنا مورد بحث بوده و مختلف تخمینها از ۶۱ تا ۱۸۳ متر وجود دارد. اما بسیاری از محققان به ارتفاع حدود ۱۱۶ متر برای این سازه تمایل دارند.
فانوس اسکندریه در طول زمان بهدرجهای نابود شد که از سال ۹۵۶ تا ۱۳۲۳ میلادی به تدریج در اثر زلزلهها خراب شد. برخی از بخشهای باقیمانده این سازه در کف رودخانه نیل کشف شدهاند.
ادرس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات : @GOHARBASTAN
تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :@karshenasgoharbastan
شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیر فلزیاب مهندس رجایی: 09120623642
جهت تعمیر فلزیاب و ارتقا فلزیاب و فروش فلزیاب دستگاه فلزیاب خود چه به صورت حضوری و غیر حضوری میتوانید از طریق
راه های ارتباطی شرکت گوهرباستان با ما در ارتباط باشید.